Jean-Yves Heurtebise

Heurtebise*Jean-Yves

Jean-Yves Heurtebise est Membre Statutaire du CRAL (EHESS) et membre associé du CEPERC (Université d’Aix-Marseille – anciennement Université de Provence). Il fait partie des membres actifs de l’association basée au KGC à l’Université de Stanford, dédiée à la création de liens nouveaux entre le monde académique et les régions en développement. Il fait aussi partie de diverses sociétés académiques : Société pour la phénoménologie des médias ; Institut international de communicology, Sens Public et Environnement Asie. II a fait partie des 30 chercheurs sélectionnés toutes disciplines confondues dans toute l’Europe pour participer au premier Programme Science et Technologie financée par la Commission Européenne : en tant que tel il a été chercheur invité au département de philosophie de l’Université Nationale de Taiwan. Depuis cette année, il participe comme Chercheur Marie Curie au programme IRSES en partenariat avec l’Université de TsingHua à Pékin. Ses aires de recherches sont la philosophie continentale et française contemporaine (notamment l’esthétique du cinéma chez Deleuze et la pensée biologique d’Henri Bergson) et les liens entre science, culture et société. Français, il parle aussi anglais, italien et chinois.

Jean-Yves Heurtebise is a Research Fellow Member of the Research Center for Art and Language (CRAL) at the EHESS in Paris. He is also an Associate Researcher of Center for Comparative Ergology and Epistemology (CEPERC) at the University of Provence. He is the member of numerous academic communities : He is among the members of the “Center for Everything” : an organization dedicated to the fostering of Sustainable Education in order to bridge the knowledge and economic gaps, based in the Kozmestky Global Collaboratory (KGC) at Stanford University. He is one of the Directors (Board Committee) of the Society for Phenomenology and Media, at National San Diego University and one of the reviewers of the SPM Publishing Committee. He is also in the Board Committee of Sens Public. He is a Fellow Member of the International Institute for Communicology based at Washington DC and Nanjing. And he is a Member of “Environment Asia” : a research-based French organization monitoring issues relative to Environment and Climate Change in East Asia. Recently, from 2009 to 2011, he has been awarded by the European Commission with the European Commission in Brussels and the EU Delegation in Beijing and was working as a Visiting Scholar in National Taiwan University Department of Philosophy (Taipei, Taiwan). From July 2011 on, Jean-Yves Heurtebise will be a Marie-Curie Research Fellow at Tsing Hua University (Beijing, China), in charge of the part of the IRSES program dedicated to the understanding of the socio-cultural implications of Environmental Global issues.


Livres/Books :
- Le Cinéma et son Autre: Dédoublement et Redoublement de l’image (Cinema and Alterity), ed. Jean-Yves Heurtebise, Lyon : Sens Public, (to be published).
- Philosophie du cinéma politique (Philosophy of Political Movies), Lyon : Sens Public, ed. Jean-Yves Heurtebise, 2008
- La Vie et le Temps: de la Cosmologie à la logique (Life and Time Processes: from Astrophysics to Logic), Lyon : Sens Public, ed. Jean-Yves Heurtebise, 2008
- La Notion de Vie: la Vie comme Liaison (The notion of Life: The role of Epistemic Metaphors in Biology and Sociology), Aix-Marseille University, 2007

Articles/Papers :
- Topology of the virtual: hotels and cinema. In: Design and the City, P. Majkut (Ed.), Helsinki: Finnish University Press (to be published)
- General semantics and French Structuralism. In: Korzybski today, C. Anton and L. Strate (Eds.), Lakeville: Institute of General Semantics (to be published)
- The representation of Space and Time in Chinese and European Paintings. In: Artystyczne Tradycje Kultur Pozaeuropejskch (Artistic Traditions of Non-European Cultures), B. Łakomska (Eds.), Turon: Tako Publishing House 2012
- Archéologie d’une image: Les quatre cents coups dans 你那邊幾點Conditions de possibilités du dialogue culturel euro-français/sino-taiwanais (History of cultural relationships between Europe and China: myths and prejudices). In: Dialogues culturels franco-chinois (Franco-Chinese Cultural Dialogues), Juan Yao-chueh (Ed.), Taipei: National Central University Press, 2012
- Lignes de fuite et négativité: de l’apoptose dans une perspective deleuzienne (Deleuze’s philosophy and the biology of Apoptosis). In : Nouvelles représentations de la Vie en biologie et philosophie du vivant (New representations of Life in Biology and Philosophy), L. Cherlonneix & J.-C Ameisen (Eds.), Paris : de Boeck (in press), 2011
- Penser la danse ou Qu’est-ce qu’un Corps? (Un Univers Merleau-Pontien) (Answering the question “What is a Body? » through contemporary Dance). In: Penser les matières du corps (Thinking the materiality of Body), S.-A. Crevier-Goulet (Ed.), Paris: Editions Sorbonne Nouvelle, pp. 219-232, 2011
- Le Temps est-il une qualité seconde ou première du Réel? Science et Philosophie d’Aristote à Bergson (The Relationships between Physics and Philosophy of Time from Aristotle to Bergson), Philosophia Scientiae, 15 (3) 2011.
- Filmer le corps, rendre sensible l’image” (Filming Bodies), La Revue du Sensible, n°2, 2011.
- De la Démocratie en Chine. Essai d’archéologie du discours sinologique (Democracy in China: Cultural or Political Issue?), Transtext(e)s Transcultures. Journal of Global Cultural Studies, n° 6, 2011
- Political movies, Glimpse, n°9, Proceedings of the Society for Phenomenology and Media, p. 79-84, 2011
- From Tarde to Superman: Ordinary Heroism and Superheroes: an American History, Glimpse, n°9, Proceedings of the Society for Phenomenology and Media, p. 68-78, 2011
- Temps/espace et Réflexivité : Le cinéma en miroir dans Persona de Bergman et Le Miroir de Tarkovski (Presenting Space and Time in Bergman’s and Tarkovski’s movies), Cinergon, n°19-20, pp. 101-113. 2010
- Nature et Culture: L’addiction comme symptôme (Definition of Addiction: a social perspective), Paris: IREMA, Proceedings of the Society for Addictive Pathology, n° 10, p. 46-55, 2010
- Passion et répétition. Sur In the mood for love de Wong Kar-Wai et l'Image-Emotion (Passion and Repetition in Wong Kar-Wai), Cadrage . 2010
- La pensée et le langage (Language and Mind), Café Pédagogique: 2009
- Essai d’une géographie symbolique de la morale (Genealogy of Cultures: on the dichotomy between South and North), Le Portique, n° 5 2007

Voir en ligne : Blog de Jean-Yves Heurtebise



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